جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> مناسبت

قتل «رافق تقی» و فتوای پنج سالة آیت الله العظمی فاضل لنکرانی به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی

روز پنجشنبه گذشته، روزنامه جمهوری اسلامی در خبری در ستون جهت اطلاع اعلام کرد:



«سلمان رشدی جمهوری آذربایجان به قتل رسید. «رافق تقی» که به دلیل اهانت به پیامبر اکرم در جمهوری آذربایجان به سلمان رشدی معروف بود، دیروز توسط یک فرد ناشناس به قتل رسید.



وی به دلیل اهانت‌های بی‌سابقه به حضرت رسول اکرم، مورد نفرت مردم جمهوری آذربایجان بود. به همین دلیل، مردم آذربایجان از آیت الله العظمی فاضل لنکرانی دربارة وی استفتاء کردند و ایشان در همان زمان این شخص را محکوم به اعدام دانستند. دیروز، رافق تقی در حالی که از اتوبوس پیاده می‌شد، توسط یک مرد ناشناس به قتل رسید».



در پی انتشار این خبر، رسانه‌ها نوشتند «رافق تقی» که هفته گذشته در پی اصابت هفت ضربه چاقو، به بیمارستان منتقل شده بود، بعدازظهر چهارشنبه دوم آذر در بیمارستان جان خود را از دست داد.



نویسنده مقاله روزنامه صنعت، «رافق ناظر اوغلو تقی‌زاده» مشهور به «رافق تقی لی» عضو سابق اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان است که پیش از این طی مقاله‌ای توهین‌آمیز به نام «عاشورا» مسجد تازه پیر باکو را بهترین مکان برای لذت‌جویی جنسی دانسته و با توصیفات پورنوگرافیک، عاشورا و مراسم عزاداری مردم آذربایجان را در سطح یک التذاذ پایین ‌آورده بود. وی در سال 1383 از اتحادیه نویسندگان آذربایجان اخراج شد.



او همچنین در سال 1385 با انتشار مقاله‌ای مشابه با نام «اروپا و ما» جنجال فراوانی در میان جامعه مسلمانان ایجاد کرد. در پی اوج گرفتن اعتراضات مسلمانان آذربایجان، دولت آذربایجان «رافق تقی» را دستگیر و به سه سال زندان محکوم کرد. وی بعد از دو سال، با عفو ریاست جمهوری آزاد شد.


«رافق تقی» در بیمارستان، نیورهای مذهبی و جمهوری اسلامی ایران را به حمله به خود متهم کرده بود. سفارت ایران روز سه شنبه با صدور اعلامیه‌ای برای مطبوعات آذربایجان، با رد دست داشتن ایران در حمله به جان این نویسنده آذربایجانی عنوان کرد انتشار این اخبار توسط مطبوعات آذربایجان، طرح رژیم صهیونیستی و آمریکا، برای ضربه زدن به روابط ایران وآذربایجان است که محکوم به شکست است. هنوز مقامات آذربایجان دررابطه با این واقعه واکنش رسمی نشان نداده‌اند.


به گزارش پارسینه، درست پنج سال پیش یعنی چهار آذر 1385 و پس از انتشار مقالة «اروپا و ما» در روزنامة صنعت، متن یک استفتاء از آیت الله فاضل لنکرانی در رسانه‌ها منتشر شد. در این استفتاء آمده است:



بسمه تعالی



حضور محترم مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی دام عزه


با سلام



اخیراً یکی از روزنامه‌های جمهوری آذربایجان به نام صنعت، مقالة «رافق تقی» روزنامه‌نگار مرتد آذری را در صفحات خود درج نموده است که مورد خشم و غضب مسلمانان منطقه قرار گرفته است. (همین مقاله همراه با ترجمه خدمتتان تقدیم می‌گردد)



نویسندة مقاله با تحلیلی می‌کوشد اروپا و دین آن را که مسیحیت است، از هر لحاظ برتر و خاورمیانه و دین آن را که اسلام است، از هر جهت پست و بی‌ارزش نشان بدهد. او در قسمتی از مقاله ساحت مقدس حضرت رسول اکرم(ص) را با کلمات ناپسندیده و نالایق توهین کرده و تمامی مقدسات اسلام را به تمسخر گرفته و در پایان مقاله اعلام کرده است که همة این مطالب را آگاهانه و از روی عمد نوشته است و باز هم خواهد نوشت.



ضمناً همین روزنامه بارها مقدسات اسلام را مورد هجوم و تحقیر قرار داده، حتی در چند شمارة خود کتاب منفور «آیات شیطاني» سلمان رشدی را منتشر کرده است.



سؤال

: وظیفة مسلمانان در قبال این امر غیرقابل تحمل چیست؟


مقلدین حضرتعالی از آذربایجان



بسمه تعالی

چنین شخصی چنانچه مسلمان‌زاده باشد، با اعترافات مذکور مرتد است و چنانچه کافر بوده، از مصادیق ساب النبی است و در هر صورت برفرض چنین اعترافاتی قتل او بر هر کسی که دسترسی داشته باشد لازم است و مسئول روزنامه مذکور که چنین افکار و عقائدی را با علم و توجه منتشر می‌کند همین حکم را دارد. خداوند اسلام و مسلمین را از شر دشمنان حفظ فرماید. یریدون لیطفوا نورالله بافواهم والله متم نوره ولوکره الکافرون.



محمد فاضل لنکرانی

۴ / ۹ / ۸۵

روزنامه جمهوری اسلامی شنبه 5 آذر 1390- 29 ذی الحجه 1432-شماره 9325  سال سی و سوم