جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> پیام

پيام مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمي فاضل لنکراني به مناسبت نيمه شعبان 1385

 

 بسم الله الرحمن الرحيم
 السلام علي مهدي الامم و جامع الکلم

سلام و درود خداوند و انبياء و رسل و ملائکه و اولياء طاهرين بر آخرين ذخيره هستي و تنها اميد صالحان و مستضعفان مهدي موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف همو که همه اديان و شرائع به او تبلور حقيقي خواهند يافت. و همه انبياء و رسل در انتظار ظهور او بوده و همه امت ها به او ختم مي شوند کسي که همه را در تحت کلمه واحده يعني کلمة الله هي العليا جمع مي نمايد و پرچم توحيد را بر فراز هستي خواهد افراشت . او با ظهور خود به همه انتظارها از ازل تا ابد پايان خواهد بخشيد و سير تکاملي اين عالم را با حکومت جهاني خويش به اوج خود خواهد رساند.
حقيقت آن است که اعتقاد به مهدويت در انحصار مذهب و فرقه خاصي نبوده و نيست و آنچه را که برخي از نا آگاهان متعصب پنداشته اند و چنين امري را ساخته و پرداخته شيعيان دانسته اند امري است باطل و دور از واقعيت و حقيقت . مسئله مهدويت و اعتقاد به ظهور منجي کل در خاتمه تاريخ افزون بر آن که در کتاب هاي کلامي و مباحث اعتقادي به تفصيل به اثبات رسيده در همه فرقه هاي اسلامي با اختلاف مذهب ها و مشرب ها همگي مژده ظهور را که بشارتي است الهي و وعده اي است خدا دادي به همه پيروان خود داده اند . اهل سنت در صحاح و مسانيد خود روايات فراواني را در اين موضوع ذکر نموده اند در سنن ابي داود در جلد دوم صفحه 107 ح 4284 آمده است : ام سلمه که يکي از همسران پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم است از ايشان شنيده است : المهدي من عترتي من ولد فاطمه . آنچه که ازا ين روايت و نظاير آن استفاده مي شود آن است که عنوان مبارک مهدي نيز در امت هاي گذشته و اديان پيشين وجود داشته است و پيامبر در اين فراز به آن وجود شريف که در ذهن همگان منقوش بوده اشاره کرده و فرموده است او از عترت من و از اولاد فرزندم زهراست .
بدون ترديد مي توان گفت که موضوع مهدويت و بشارت به ظهور آن حضرت از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم به نحو متواتر در کتب و اسناد عالمان مذاهب اسلامي به ثبت رسيده است که شايد به آن اندازه پيرامون موضوع ديگري اثري نيابيم . در کنار اين همه دلائل نقلي واضح و روشن ، بررسي تاريخ حيات بشر به ما چنين نويدي مي دهد . در اين کنکاش مي يابيم که انسان از آغاز تا کنون در آرزوي زندگي توام با عدالت و حق طلبي و آرامش و معنويت که همان فرياد هميشه زنده فطرت است بوده و به آن عشق ورزيده و در راه رسيدن به آن از هيچ کوششي دريغ نورزيده و آن را عالمانه و آگاهانه با علاقه آتشين و وافر در پيچ و خم حيات و در فراز و فرود زمان دنبال کرده است و با هرگونه دروغ و کاستي ، تحميل و تبعيض و دشواري دست به گريبان بوده و در نبردهاي خونين در عرصه هاي جدال حق و باطل درگير بوده تا مگر به آرزوي خويش رسد و روشن است که اکنون اين نبرد ميان حق و باطل استمرار خواهد داشت و اين مبارزه در سطوح مختلف ادامه خواهد يافت .
در هر حال اين درگيري بي امان حق و باطل حادثه ها مي آفريند و تاريخ را مي سازد اما آينده نهايي تاريخ آينده اي روشن و اميد بخش و درخشان است و در نهايت حق پيروز خواهد شد و عدالت همه جا را فرا مي گيرد و باطل در همه شکل ها و در تمام جبهه ها ريشه کن مي گردد و اساسا فلسفه ظهور همين است .
همگان بدانند که نسبت به آينده بايد اميدوار باشند و فردا و فرداها را بسان گذشته و اکنون نپندارند . آينده اي در انتظار است که پيروزي حتمي از آن صلاح و عباد صالح و شکست و نابودي از آن فساد و عباد ناصالح است . آري روشنايي ها در دل عميق ترين ظلمات نهان است. يخرجهم من الظلمات الي النور و سنت خداوند چنين است که در گاهواره ارتجاع از ميان دشمني ها و بيدادها و ناداني ها و پريشاني ها مرداني بزرگ و آزادگاني سرافراز و سرنوشت ساز برانگيخته شوند تا مجددا درخت عدل و داد و ايمان و محبت و دانايي و وحدت و همدلي را در جان آدميان بنشانند .
آري همين سنت ها است که حکمت و مشيت خدا را اشکار مي سازد و مي فهماند که جهان بيهود آفريده نشده و به خود وانهاد نشده و براي همه روشن مي سازد که ستم و بيداد نه مي تواند و نه بايد استمرار و دوام داشته باشد . به همه ياد مي دهد که بالعدل قامت السموات و الارض . بناي جهان بر اين اساس استوار شده است که همواره چيرگي از آن حق است . بل نقذف بالحق علي الباطل فيدمغه فاذا هو زاهق .
ما امروز نظاره گر صحنه هاي دلخراشي هستيم بر فراز جغرافياي جهان پرچم ظلم و تجاوز و تبعيض را در اهتزاز مي بينيم. فساد در همه جوانب حيات اقتصاد و فرهنگ ، اخلاق و سياست و ديگر شوون زندگي ميدان دار است . اختلاف طبقاتي ، استثمار در شکل هاي جديد و بديع و تروريسم دولتي به نام مبارزه با تروريسم و تضييع حقوق انسان ها به نام دفاع از حقوق بشر و اشغال کشورهاي اسلامي به نام دمکراسي همه و همه گواه ان است که عدالت مرده و فضيلت و انسانيت کم رنگ شده است و بايد مصلحي جامع و کامل ظهور يابد و به همه اين امور پايان دهد و اجتماعي عادل و قرآني بسازد.
اکنون که عصر غيبت و دوران محروميت از ظهور است بايد با حبل محکم انتظار خود را براي فرج آن حضرت آماده سازيم بايد بر اساس موازين صحيح و معتبر و مستند اعمال خود را تنظيم نماييم ، بايد فريب ادعاهاي افراد آلوده به دنيا که از هر امري خصوصا مقدسات براي رسيدن به اهداف خود استفاده مي نمايند نخوريم ، بايد دين را از آگاهان به دين و شريعت بياموزيم و به آن عمل نماييم . بايد فرهنگ صحيح و عميق انتظار را در جامعه خود در همه طبقات پياده نماييم و بالاخره بايد يک جامعه در حد امکان مهدوي داشته باشيم . بايد از اختلافات و منازعات احتزاز نماييم و انقلاب اسلامي خود را با التزام واقعي به مکتب همراه با وحدت و همدلي به پيش ببريم و ان شاء الله به صاحب اصلي دين ولي الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف تحويل دهيم . اين جانب از همه افراد و گروه هايي که با تشکيل جلسات و همايش ها و راهپيمايي ها به دنبال تعظيم نيمه شعبان و آشنا ساختن جامعه خصوصا نسل جوان با آن وجود عزيز مي باشند تشکر مي کنم و از ساحت مقدس آن حضرت استدعاي عنايت خاصه براي آنان و همه خادمان دين دارم.

محمد فاضل لنکراني
13 شعبان المعظم 1427